Forum motocykli Triumph


Forum Forum motocykli Triumph Strona Główna -> Triple -> Bixenon retrofit
Napisz nowy temat  Odpowiedz do tematu Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat 
Bixenon retrofit
PostWysłany: Sob 17:58, 24 Paź 2015
lasooch

 
Dołączył: 30 Mar 2014
Posty: 33
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 2 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Pruszków





Jedną z nielicznych wad mojego tigera 1050 były kiepskie światła. Poza tym jednym problemem motocykl idealny, ale jazda w nocy była problematyczna, a ja niestety jeździć w nocy bardzo lubię Wink

Jak poprawić światła w tygrysku?
Opcja najprostsza, to w soczewkę świateł mijana wsadzić palnik xenonowy, a w soczewkę świateł długich jakąś mocną żarówkę halogenową z serii +90%. Ale to nadal półśrodki i efekt powiedzmy średnio zadowalający...
Druga ścieżka to właśnie bixenon retrofit. Koledzy z Europy czy z za oceanu opracowali już tą modyfikację do perfekcji, ale na naszym forum nie znalazłem ani słowa o przekładce bixenonów, stąd pomysł na ten wątek.

Przeróbkę należy zacząć od rozbiórki lampy, tj. oddzielenia klosza od reszty obudowy. Większość reflektorów motocyklowych można rozkleić w piekarniku, wystarczy kilka minut w wysokiej temperaturze i klej puszcza. Niestety silikon wykorzystany w triumphie wymaga mechanicznego rozdzielenia. Więc w ruch poszedł skalpel, śrubokręt, coś do podważania, kolejny nóż... Po 4 godzinach efekt był następujący:



Uwaga! Zabieg tylko dla osób o mocnych nerwach i anielskiej cierpliwości. Podobno pomaga użycie opalarki elektrycznej, ale u mnie na zimno i na gorąco szło tak samo opornie. Po 4 godzinach rozcinania kleju, odginania obudowy, podważania, dalszego rozcinania... jeszcze ok. 2 godzin na usuwanie resztek silikonu z rowków obudowy i klosza lampy - masakra Rolling Eyes Ale później jest już z górki.

Rozbiórka soczewek to już dosłownie kilka minut przy użyciu śrubokręta krzyżakowego i kluczyków 7 oraz 8mm (nakrętki M4 i M5).





Fabryczne soczewki nie będą nam już do niczego potrzebne. Wykorzystamy jedynie ich chromowane ozdobne maskownice i blaszki mocujące pod śruby regulacji.





W miejsce starych soczewek wjeżdżają nowe, chińskie, przystosowane pod palniki xenonowe.




Można je kupić na allegro za ok. 250zł, można też kupić identyczne prosto z Chin na ebayu czy aliexpress za ok. 100zł. Ja niestety za późno zdecydowałem się na przeróbkę, a chciałem mieć dobre światła na wyjazd wakacyjny. Kupiłem więc zestaw na allegro, bo na paczkę z Chin czekałbym ok. miesiąca. Tak czy inaczej, trzeba szukać soczewek bixenon o rozmiarze 2,5". Są i 3", ale byłyby za duże do naszej lampy. Wybrałem soczewki z mocowaniem żarnika w systemie H1, więc oprócz soczewek kupiłem też zestaw 2 żarników z przetwornicami, co kosztuje w granicach 70zł.



Czym różni się stara soczewka triumpha od nowej chińskiej?
W lewym reflektorze (światło mijania) siedziała żarówka H7. Za kształt snopu światła odpowiada tam blaszana przysłona. W zależności od rynku, przysłona zamontowana na prawą lub lewą stronę, doświetla lewą lub prawą stronę drogi.





W soczewce świateł drogowych (żarówka H9) przysłony takiej nie ma, dlatego nie ma linii odcięcia.

W nowych soczewkach również mamy przysłony, ale są one zamontowane na elektromagnesie. Zawsze świecą oba reflektory, po prostu po włączeniu świateł długich przysłony są opuszczane, a na mijankach podnoszone - ot cała filozofia Smile



Teraz słów kilka o samym kształcie snopu światła. Na powyższym zdjęciu widzicie przysłony wyjęte z chińskich soczewek. Prawa jest oryginalna, lewa już po przeróbce. A czemu trzeba przerabiać? Linia odcięcia z oryginalnych soczewek wygląda następująco:



Czyli poziomo - schodek - poziomo. Nie wiem czemu tak je produkują, pewnie jest taniej. Ja natomiast chciałem zbliżyć się na tyle, na ile jest to możliwe, do normalnego kształtu snopu światła, zgodnego homologowanymi reflektorami, czyli takiego:



W tym celu wystarczy podszlifować nieco blaszkę z jednej strony i już mamy lepiej doświetlone pobocze. Chwila roboty, szczególnie w kontekście całej operacji przeróbki lamp, więc myślę, że warto Smile



Żeby zamontować nowe soczewki w starych gniazdach potrzebny jest niestety jakiś adapter. Niektórzy wiercą obudowę soczewek, by je dostosować, inni docinają i dowiercają jakieś blaszki... Jeszcze inni kupują na holenderskiej stronie retrofitlab dedykowane soczewki plug&play (koszt ok. 600zł). Ja akurat w pracy mam dostęp do lasera, więc wymierzyłem sobie dokładnie wszystko i zaprojektowałem blaszkę, która posłuży za łącznik pomiędzy chińską soczewką, a fabrycznym mocowaniem w reflektorze.



Tak to wyglądało na monitorze, a po chwili tak to wyglądało wycięte z blachy nierdzewnej:



Został więc już tylko montaż:







Podłączenie elektryczne całości... Ostrzeżony przez kolegę, że fabryczna instalacja triumpha może się sfajczyć przy dwóch xenonach, pociągnąłem wszystkie kable od zera. Od akumulatora poprowadziłem nowe grube przewody, z odrębnym bezpiecznikiem, którymi zasiliłem xenony. Po drodze wmontowałem moduł uruchamiający światła dopiero, gdy napięcie w instalacji wzrośnie powyżej 13.5V. Moduł jest zbudowany na dwóch przekaźnikach, steruje dwoma niezależnymi obwodami elektrycznymi. Więc spiąłem to tak, by każdy palnik xenonowy był na oddzielnym obwodzie. Jak się spali jeden przekaźnik, to zawsze zostanie mi chociaż druga sprawna lampa. Sygnał dla tego modułu to przewód +12V świateł mijania i masa idąca do lampy. Przewód świateł długich podłączyłem prosto do elektromagnesów opuszczających przesłony w soczewkach. Światła pozycyjne bez zmian.



Przy pierwszym uruchomieniu wyszło, że nie ma świateł długich. Okazało się, że na przewodach do elektromagnesów są chińskie złączki, które nie do końca dobrze stykają ze sobą. Rozłączały się od wibracji, wystarczyło je wziąć w ręce, poruszać nimi i raz działały, raz nie. Wycięte, zlutowane, zaizolowane, problem z głowy.



Na finał pozostało skleić lampę. Użyłem pistoletu z klejem na gorąco. Nie chciałem kleić silikonem, by w razie czego w przyszłości znowu nie tracić kilku godzin na rozklejanie Wink

Kilka godzin po skończeniu reflektora wyjechałem na 2 tygodniowe wakacje, więc był test długodystansowy. Akurat pojechaliśmy na 2 motocykle, z drugim identycznym tigerem, który miał fabryczną lampę i jedynie włożony xenon w soczewkę mijania. Co tu dużo mówić, pomiędzy naszymi lampami była przepaść, a pomiędzy jego pojedynczym xenonem, a fabryczną lampą z żarówką H7 jest druga przepaść Laughing
Pomimo, że powyżej opisana przeróbka trochę kosztuje, zarówno pieniążków, jak również czasu, nerwów i własnej pracy, polecam każdemu.


Post został pochwalony 0 razy

Ostatnio zmieniony przez lasooch dnia Sob 18:01, 24 Paź 2015, w całości zmieniany 1 raz
Zobacz profil autora
PostWysłany: Sob 18:50, 24 Paź 2015
Szacho998

 
Dołączył: 16 Paź 2013
Posty: 185
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Mielenko





Super! Nie orientujesz się czy do sprint pasowała by taka blaszka którą wykonałeś czy trzeba było by robić coś innego


Post został pochwalony 0 razy

Ostatnio zmieniony przez Szacho998 dnia Sob 19:04, 24 Paź 2015, w całości zmieniany 1 raz
Zobacz profil autora
PostWysłany: Sob 20:40, 24 Paź 2015
lasooch

 
Dołączył: 30 Mar 2014
Posty: 33
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 2 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Pruszków





Nie wiem niestety. Ale może ktoś już na forum grzebał w reflektorze sprinta i ze zdjęć jest w stanie powiedzieć czy soczewki i mocowania są te same?


Post został pochwalony 0 razy
Zobacz profil autora
PostWysłany: Sob 22:17, 24 Paź 2015
PETER

 
Dołączył: 25 Maj 2011
Posty: 576
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 6 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: PRUSZKÓW





to walnąłeś elaborat ,ale fajnie że opisałeś ,ten silikon to przerąbane sprawdziłem na własnej skórze , blaszki na 99 proc pasują do sprinta


Post został pochwalony 0 razy
Zobacz profil autora
PostWysłany: Pon 14:41, 02 Paź 2017
Lober

 
Dołączył: 14 Cze 2014
Posty: 110
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/5





Będę najprawdopodobniej grzebał w lampie Sprinta ST 1050 w tą zimę. Światła to tragedia, zwłaszcza drogowe.
Myślę, że rozwiązanie przedstawione przez Lasoocha, zaadoptowane do Sprinta, będzie jedynym ratunkiem dla jazdy nocą.


Post został pochwalony 0 razy
Zobacz profil autora
PostWysłany: Czw 15:17, 05 Paź 2017
leszek_p87

 
Dołączył: 15 Mar 2017
Posty: 39
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Leszno





Czekam z niecierpliwością na relację. Sam myślę nad zmianą w STeku


Post został pochwalony 0 razy
Zobacz profil autora
PostWysłany: Sob 12:23, 07 Paź 2017
Teves

 
Dołączył: 27 Maj 2016
Posty: 21
Przeczytał: 1 temat

Ostrzeżeń: 0/5





A wrzuciłbyś zdjęcie jak wgląda teraz snop światła na jakiejś ścianie ?


Post został pochwalony 0 razy
Zobacz profil autora
Bixenon retrofit
Forum Forum motocykli Triumph Strona Główna -> Triple
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Wszystkie czasy w strefie EET (Europa)  
Strona 1 z 1  

  
  
 Napisz nowy temat  Odpowiedz do tematu  


fora.pl - załóż własne forum dyskusyjne za darmo
Powered by phpBB © 2001-2003 phpBB Group
Theme created by Vjacheslav Trushkin
Regulamin